Zuinig rijden

Minder gestrest op de weg. Meer uitgerust aankomen. Minder brandstof benodigd. Minder slijtage. Minder boetes. Minder vervuiling. Meer bewustzijn.

In dit artikel ga ik nader in op de gevolgen naar aanleiding van mijn besluit om zuinig(er) te rijden en hoe dit in de praktijk te realiseren.

Sinds 2004 werk ik bij een IT consultancy bedrijf waarbij een auto van de zaak onderdeel uitmaakt van de arbeidsvoorwaarden. Vanwege dit werk zit ik dan ook veel in de auto; afhankelijk van de klantlocatie waar ik op dat moment werkzaam ben kan dit oplopen tot 2 uur enkele reis; dit is puur de afstand, files kan ik over het algemeen mijden.

Met het verstrijken van de tijd werd ik mij echter steeds meer bewust van de tol die dit vele reizen eiste en daar ook de directe hinder van ondervond. Ik beschouw de weg als zijnde voor iedereen, maar op moment dat andere weggebruikers de weg als alleen hun eigen beschouwen en daarbij ook agressief rijgedrag vertonen naar hen die daar niet aan meewerken, dan raakte ik daar helemaal door van slag en schoot in de boosheid en frustratie. Ondanks dat ik mijzelf iedere keer weer voorhield om erboven te staan.

Voer voor psychologen, ongetwijfeld, maar uiteindelijk realiseerde ik mij wel dat hier iets moest veranderen en aangezien ik de medeweggebruikers niet kan veranderen, ben ik bij mijzelf begonnen.

De echte verandering ontstond naar aanleiding van een gesprek met een collega. Deze collega vertelde over zijn ervaringen met het nieuwe rijden. Wat mij het meest is bijgebleven was zijn opmerking over hoe ontspannen rijden het was wanneer je met 100km/u op de cruise-control over de snelweg rijd. Los van de vrachtwagens die langzamer rijden hoef je nergens op te letten; iedereen rijd jou voorbij. Het gevolg? Hoewel je er iets langer over doet, zit je veel comfortabeler in de auto en kom je minder vermoeid aan.

Daar mij dit erg aansprak ben ik vanaf dat moment deze rijstijl gaan hanteren en niet zonder succes. Ik kan alleen maar bevestigen wat deze collega mij had verteld. Daarnaast heeft het ook een zichtbaar effect op het brandstofverbruik, dus ook het milieu wint erbij; relatief gesproken natuurlijk aangezien het autorijden nog steeds een noodzakelijk kwaad is.

Laat ik even de gevolgen opsommen:

  • Ontspannen rijden : ik hoef niet meer zo alert te zijn richting de andere weggebruikers. Het energieverslindende actieve voorruitkijken en anticiperen op wat voorliggers gaan doen, is niet meer nodig. Natuurlijk moet ik blijven opletten, zeker bij inhalen, maar de energie die dit kost staat in schril contrast.
  • Minder stress : ja in de zin dat ik mij niet meer in de grote stroom van het verkeer begeef en dus minder agressieve weggebruikers tegenkom. Nee, want het feit dat ik minder snel rijd dan de meeste weggebruikers maakt dit automatisch een bron van ergernis op moment dat ik aan het inhalen ben. Nu moet ik wel zeggen dat mijn eigen ongemak om de rest op te houden hierin ook een rol speelt. Het compromis is dat ik vaak de snelheid even verhoog totdat ik voorbij de vrachtwagens ben.
  • Uitgerust aankomen : autorijden kost mij tegenwoordig energie vanwege het besef dat ik hiermee schade doe aan het milieu. In vergelijking met voorheen ben ik wel minder vermoeid.
  • Langer onderweg : ontegenzeggelijk, maar of het de moeite waard is vraag ik mij sterk af. Vergeleken met een continue snelheid op de snelweg van 120 km/u, scheelt het bij een afstand van 100 km precies 10 minuten. Aangezien dit een theoretische berekening betreft, is het in de praktijk vaak minder.
  • Lager brandstof verbruik : dit is een gegeven. Reed ik bijv. met mijn privĂ© auto voorheen bijna 1:15, nu is dat ruim 1:16, dat komt neer op meer dan 50km per tank en daarmee minimaal 600km per jaar bij gemiddeld 1x tanken per maand. Dus scheelt het bijna een tank op jaarbasis. Alle beetjes helpen.
  • Minder slijtage : is theoretisch en moeilijk te meten.
  • Meer bewustzijn : een bewuste intentie is nodig om in het huidige verkeer deze rijstijl te handhaven. Met name op de momenten waarop je haast hebt, of wanneer de weg helemaal leeg is.
  • Minder boetes : hoewel ik over het algemeen weinig boetes heb gehad, moet ik bekennen dat ondanks mijn bewuste aanpassingen het mij binnen de bebouwde kom, bij een overgang van 70 naar 50, alsnog gelukt is een boete voor te snel rijden te ontvangen. In het algemeen kan ik wel stellen dat ik op de snelweg niet meer geflitst wordt (en daar ook niet meer alert op hoef te zijn).
  • Minder vervuiling : minder brandstof verbruik is minder vervuiling. Niet alleen de direct vervuiling als gevolg van zuiniger rijden met mijn auto, maar ook (hoe klein het effect ook) dat er dus minder brandstof geproduceerd hoeft te worden en alle daar aan gekoppelde besparingen aan uitstoot.

Tot slot een opsomming van de aanpassingen die heb ik gedaan om zuinig te rijden:

  1. Bewuste intentie tot aanpassing rijgedrag
  2. Op de snelweg maximaal 100 km/u; waar mogelijk met cruise-control
  3. Alleen versneld inhalen als het erg druk is en ik alles ophoud; nooit sneller dan 110 km/u
  4. Bandenspanning met 0.5 bar verhogen boven de door de fabrikant afgegeven norm en om de paar maanden controleren. Houd rekening met het feit dat je maximaal 3km mag hebben gereden om een betrouwbare bandenspanning te meten of 15min laten afkoelen bij langere afstanden.
  5. Sneller opschakelen; door de motor te laten werken om op toeren te komen is er een schonere en betere verbranding van de brandstof.
  6. Uit laten rijden i.p.v. remmen om zodoende te anticiperen op doorrijden zonder hoeven te stoppen. Vanuit stilstand optrekken kost in verhouding veel brandstof. Bijv. bij stoplichten en mini-rotondes.
  7. Bochten sneller nemen; en dus minder brandstof benodigd om weer op snelheid te komen, hoewel ik hier nog niet uit ben ten aanzien van het nadeel van extra slijtage aan de banden.
  8. Handhaven aangegeven snelheid anders dan op snelwegen.
  9. De hoogste mogelijke versnelling gebruiken. Op 50km wegen gebruik ik de 4de versnelling waar mogelijk.

Een deel van de technische handelingen zijn ook terug te vinden bij de rijstijltips op hetnieuwerijden.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.