Fietskar

De meest voorkomende redenen om voor korte ritten toch de auto te gebruiken zijn achtereen-volgens: gemak, slecht weer en te veel, te zwaar of te groot om op een andere manier te vervoeren.

In dit artikel laat ik mijn overwegingen zien ten aanzien van de aanschaf van een fietskar in een poging het gebruik van de auto zoveel mogelijk te beperken.

In mijn zoektocht om het autogebruik te minderen loop ik regelmatig tegen de beperkingen van alternatieve oplossingen aan. Een voorbeeld hiervan betreft de wekelijkse boodschappen. Daar dit over het algemeen drie tassen vol zijn en van redelijk gewicht ontkwamen we er niet aan om hier de auto voor te nemen. Alternatieven als de fiets of bus zijn allebei eigenlijk geen optie vanwege respectievelijk de hoeveelheid en het gewicht en de loopafstand naar de bushalte.

Toen we vervolgens ook onze moestuin, op 5 minuten fietsen, in gebruik ging nemen en het de bedoeling was om enorme oogsten thuis te brengen was het al snel duidelijk dat we laadcapaciteit voor de fiets nodig hadden. Het idee voor een fietskar was geboren.

De optie om zelf een volledige kar te bouwen was niet aan de orde, dus ben ik op internet gaan rondzoeken. Er blijkt een groot aanbod te zijn, maar dit betreft voor 99,9% aanhangers om kinderen te vervoeren. Leuk, maar ik zoek eigenlijk een bagagekar. Een solide wagen met een bagagebak die tegen een stootje kan en tevens vies mag worden en ook weer makkelijk schoon te maken valt.

Onderstaande is een lijst van de gevonden kandidaten:
 Fietskarren overzicht

Van bovenstaande kandidaten is de Roland Jumbo verreweg mijn favoriet, maar veel te duur. Bij aanschaf van een nieuw exemplaar zou ik in dit geval kiezen voor de koopgoedkoop.nl transport gezien het stalen frame en daarmee hoge laadvermogen. Hoewel de laadbak niet stevig is kan ik deze eventueel vervangen voor een eigengemaakte houten bak. Van enkele van deze fietskarren zijn recensies te vinden op kieskeurig.

Hoewel niet meer nieuw verkrijgbaar ben ik ook nog op zoek gegaan naar een voorheen populaire fietskar van het merk ‘De Vogel’. Het toeval wilde dat ik op Marktplaats meteen een exemplaar vond en enkele dagen later was ik voor 30 euro eigenaar van een tweedehands fietskar.

Vanuit het duurzaamheidsaspect kies ik waar mogelijk voor een tweedehands alternatief en aangezien de bovengenoemde kandidaten niet tweedehands verkrijgbaar waren, was mijn keus voor ‘De Vogel’ dan ook snel gemaakt.

Tot slot nog enkele vragen en antwoorden.

In hoeverre wegen de kosten van de fietskar op tegen het uitgespaarde autogebruik?
Kosten brandstofverbruik per jaar voor het halen van boodschappen: bij 10,2 km per week met een gemiddeld verbruik van 1:15 en uitgaande van een literprijs van €1,50
=> ((50 x 10,2) / 15) x €1,50 = €47,60
Dit afgezet tegen de aanschafprijs van 30 euro is het zeker lonend. Vergeleken echter met de geselecteerde kandidaten duurt het minimaal 1,5 jaar tot 7 jaar voordat deze eruit zijn.

Zitten er ook nadelen aan een fietskar?
Het belangrijkste in mijn geval was de opslag ervan aangezien de schuur niet heel erg ruim is. Daarnaast zullen weersinvloeden ook hun tol eisen en zal de kar dus onderhouden moeten worden.
Een ander praktisch gevolg is dat ik nu degene ben die de boodschappen gaat halen aangezien de kar alleen achter mijn fiets past.

Zijn er nog specifieke zaken waar op opgelet moet worden bij aanschaf?
Het belangrijkste is of de aansluiting van de fietskar ook daadwerkelijk op de fiets past.

Croozer Cargo fietskar Koopgoedkoop.nl Transport fietskar Roland BigBoy fietskar Roland Profi fietskar Roland Jumbo fietskar

Één reactie op “Fietskar

  1. Met de bovenstaande schrijf ben ik het volmonidg eens en wij zijn nu wel 4 jaar verder. Er is weinig ontwikkeld sinds die tijd maar er zijn een paar alternatieven vergeten

    Je kan een tweedehands hondenfietskar gebruiken die is overdekt.
    Tweede probleem is als je een fietskar gebruikt die niet afsluitbaar is je het lastig vindt om meerdere winkels in een keer te doen, Zeker de grotere winkels. Of als je naar de markt gaat af en toe even spullen weg wil leggen.

    In 2009 heeft Albert Heijn/Gazelle een pilot project gehad met de ishopper, leuk concept en zeker in deze tijd erg handig. Je kan de wagen als winkelwagen gebruiken en bij je houden. Albert Heijn is met het concept gestopt

    Tweede Alternatief is Burley Travoy. Is wel een beetje aan de prijs maar je kan ook deze wagen als winkelwagen gebruiken is goed opvouwbaar en multi inzetbaar. ik ben ermee begonnen als boodschappenkar maar ik vervoer er veel op. Afgelopen week bijvoorbeeld voor een examenfeest twee ingevouwen partytenten. Bij een vriend een ingeklapte picknick set op gehaald. kratten bier etc

    wanneer ik na de markt ga dan haak de ik burley af en gebruik deze als boodschappenkar. Dat is iests wat je met een fietskar niet zo gauw doet om een menigte in te gaan

    Nadeel is wel dat je veel aanspraak krijgt. mensen vinden het een mooie en charmante oplossing. Zelf moest ik in wel over een drempel heen en heb lang zitten dubben en zij zet nu haar golfkar erop. Typische model wat niet achter een fiets kan.

    Een collega van is enthousiast over de Winther Donkey.
    Nadeel is dat deze niet opvouwbaar is en wel leuk is voor een 2-3 persoons huishouden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *